Som många säkert är medvetna om så sker bedrägerier och lurendrejeriförsök konstant i vårt samhälle, det har pågått i hundratals om inte tusentals år, någon vill komma åt det du har eller kan ge ifrån dig. Detta är tyvärr inget man är förskonad ifrån på internet, trots alla säkerhetsmekanismer, snarare är det mycket vanligare med bedrägeriförsök på internet (även betecknat som "nätet") då bedragaren har många fler möjligheter att inte visa sin rätta identitet. Syftet är detsamma, att lura någon och vägen till det är via den elektroniska kommunikationen, vanligast via epostmeddelanden men även via SMS eller MMS. Så långt tror vi de flesta är med.

Svårigheten många gånger kan vara att avgöra vad som är legitimt och riktigt jämfört med vad som är någon som utger sig för att vara någon annan som försöker lura en, man ska då ställa sig frågorna; "Varför fick jag det här?", "Vem har skickat det?", "Berör detta verkligen mig?", sammanfaller det med tiden runt t.ex. skattedeklaration, löne- eller pensionsutbetalning, inbetalning av räkningar, högtider, etc.

Ett problem som kan försvåra är att en del helt legitima företag skickar ut fullt legitima meddelanden utan någon vidare kontext, vilket gör att man kanske inte vet om det är legitimt just pga att det företaget inte alltid riktigt har förstått att just deras utskick kasseras pga att mottagaren inte alls vet vem det kommer ifrån eller inte förväntade sig att få ett utskick från dem nu. Det känns som nåt kanske är fel och det är i det fallet enbart pga att det företaget eller organisationen inte förstår hur det kan tolkas för en mottagare, som faktiskt blir tvekande av ovan nämnda orsaker.

Nackdelen med att använda mobila verktyg som mobiltelefon och läsplattor när det gäller att kolla efter vissa varningssignaler är att det inte alltid är helt enkelt att faktiskt kunna avgöra varifrån ett meddelande skickas, men här ger vi några tips om vad man ska titta på:

  1. Vad står det för avsändaradress i eposten?
  2. Hur är det formulerat; verkar det som att du måste måste göra något med meddelandet?
  3. Verkar det rimligt det som det skrivs om, eller du ombeds göra i meddelandet?
  4. Hur och när i tiden kommer meddelandet, är det runt den tid då vi betalar räkningar, deklarerar, får löneutbetalningar, osv.?
  5. Nedan ett exempel från ett nyligen utskickat meddelande som ser ut att komma från Tele2 (vilket det inte gör!).
    1. Vi kör ett test: Kan du se vilka varningsflaggor som man ska se upp med?

Applicera tankegången vi informerade om tidigare så ser vi följande saker som är värda att tänka på!

Några detaljer att ha i åtanke:
- Bara för att ett meddelande har en logotyp och/eller ett utseende som ser ut precis som ett visst företag så behöver det inte komma från det företaget, det är mycket enkelt att förfalska och använda ett företags utseende, bilder och logotyper.
- Det vi kallar "domäner" eller "domännamn" är samma sak som adresser i verkliga livet utanför den digitala världen, t.ex. "Karlshamn" är inte samma sak som "Karls Hamn" och "Tyresö Kommun"" är inte samma sak som "Tyresö-stad". På samma sätt så i exemplet ovan (i det här fallet med Tele2), så är inte "tele2.com" samma sak som "tele2-ab.com".
- Det bästa om man är osäker är att alltid kolla på nätet vad företaget har för domän. I det här bedrägeriförsöket där någon försöker utge sig för att skicka nåt från Tele2, så är deras riktiga domän "tele2.se".
- Använd aldrig information från ett meddelande, såsom telefonnummer, epostadresser eller annan information, den kan vara förfalskad. Gå istället direkt till företagets information på deras hemsida, eller annan officiell källa och skriv in den kontaktinformationen eller ring företagets riktiga informationsnummer, t.ex. kundtjänst.


 

Digital säkerhet